Meest gestelde vragen

“Welke aanpassing is voor mij het meest zinvol?” “Hoe declareer ik mijn kosten?” Regelmatig ontvangen we vragen van onze cliënten in onze praktijk en via de website. Logisch! U wilt immers weten waar u aan toe bent. Daarom hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden voor u op een rijtje gezet. Hebt u andere vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met een Voetcentraal lid bij u in de regio. Of reageer via het contactformulier. Wij beantwoorden uw vragen zo spoedig mogelijk.

Voetcentraal laat u beter lopen.

1. Met welke problemen kan ik terecht bij Voetcentraal?

Iedereen met loop- en voetproblemen kan, met een verwijzing van een huisarts, medisch specialist of op eigen initiatief, bij Voetcentraal terecht, zodat we met u mee kunnen denken aan het bieden van een oplossing. In de verwijsbrief van de medisch specialist staat uw zorgvraag duidelijk geformuleerd. Uw specialist vindt dat een orthopedische schoen of voorziening in uw geval een verbetering kan zijn. Met deze verwijzing maakt u een afspraak bij een vestiging van Voetcentraal. Daar bekijken onze medewerkers wat voor u de beste oplossing is. Dit kunnen orthopedische schoenen zijn. Of uw bestaande schoenen worden aangepast.

2. Kan ik ook normale schoenen laten aanpassen?

Dat is in veel gevallen goed mogelijk. Maar niet elke schoen is ervoor geschikt. Daarnaast is het product dat wij leveren gerelateerd aan uw klacht, waardoor de oplossing soms meer vraagt dan het aanpassen van uw confectieschoenen. De orthopedisch schoentechnicus zal altijd kijken naar de eenvoudigste, werkzame oplossing. We kijken bijvoorbeeld eerst of we uw eigen schoenen kunnen aanpassen in plaats van u direct veel duurdere orthopedische schoenen te laten aanschaffen. Als deze optie niet mogelijk is, heeft u een ruime keuze uit semi-orthopedische schoenen. Dit zijn speciaal vervaardigde confectieschoenen met extra ruimte. Prima geschikt voor aanpassingen. Is ook dit niet de juiste oplossing? Dan maakt de orthopedisch schoentechnicus orthopedische schoenen voor u.

3. Worden (semi)-orthopedische schoenen door mijn zorgverzekeraar vergoed?

Ja. Zorgverzekeraars vergoeden de aanschaf van (semi)-orthopedische schoenen. U moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo moet u een medische indicatie hebben. Bovendien mag u niet binnen de gestelde gebruikstermijn nieuwe aanschaffen. U betaalt echter altijd een wettelijke eigen bijdrage bij het afleveren van de schoenen.

4. Wat houdt een wettelijke eigen bijdrage in en hoe hoog is deze?

Een wettelijke eigen bijdrage is het gedeelte van de kosten dat u zelf dient te betalen. De hoogte van de eigen bijdrage is voor iedereen gelijk en wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Voor de actuele bedragen kunt u kijken op onze pagina vergoedingen.

5. Op hoeveel paar schoenen heb ik recht?

Dat verschilt per zorgverzekeraar. Informeer dus vooraf goed bij uw verzekeraar. Of vraag het aan uw orthopedisch schoentechnicus. Sommige verzekeraars stellen dat u aan twee paar adequate schoenen genoeg hebt. In dat geval mag u pas nieuwe schoenen aanvragen als u geen twee paar adequate schoenen hebt. De meest gangbare regel is dat u eens per 15-18 maanden een nieuw paar mag aanvragen. Bij veel verzekeraars heeft u tevens de mogelijkheid eens per drie jaar een wisselpaar te krijgen, naast het reguliere herhalingspaar.

6. Wat is een wisselpaar?

Een wisselpaar is een reservepaar schoenen. Zo kunt u regelmatig van schoenen wisselen. In de meeste situaties wordt na het eerste paar schoenen een wisselpaar aangevraagd. Doorgaans mag u dit wisselpaar om de drie jaar laten vervangen.

7. Hoelang duurt het voordat ik weer nieuwe (semi)- orthopedische schoenen kan laten maken?

Dat verschilt per zorgverzekeraar. Informeer dus vooraf goed bij uw verzekeraar. Of vraag het aan uw orthopedisch schoentechnicus. De basisregel is dat u gebruik mag maken van twee paar adequate schoenen. U kunt bij de meeste verzekeraars elke 15-18 maanden een nieuw paar aanvragen.

8. Hoe onderhoud ik mijn orthopedische schoenen?

Orthopedische schoenen vragen hetzelfde onderhoud als confectieschoenen. Dat wil zeggen: op tijd schoonmaken, poetsen en ze tijdig vakkundig laten repareren. Voor meer informatie kunt u de brochure Gebruik & Onderhoud hier downloaden of bij ons aanvragen.

9. Moet ik voor steunzolen een verwijsbrief van mijn (huis)arts hebben?

Bij de meeste verzekeraars is er geen verwijzing nodig voor het leveren van steunzolen. Kijk in uw polisvoorwaarden van uw aanvullende verzekering wat de regels van uw zorgverzekeraar zijn.

10. Worden steunzolen vergoed door de zorgverzekering?

Steunzolen worden meestal (gedeeltelijk) vergoed uit uw aanvullende verzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aanvullende pakket dat u gekozen hebt. Ook kan dit per zorgverzekeraar sterk verschillen. De verzekeraar vergoedt ten slotte het bedrag waar u recht op hebt.